Hvem dækker hvor på telemarkedet?

For at få mest muligt ud af din mobil, er det vigtigt at din mobildækning er optimal, hvor du bor. Dette kan du hurtigt se via teleselskabernes hjemmesider, hvor du typisk kan indtaste din adresse og herefter se, den dækning de tilbyder til lige præcist til dig. En bekendt af mig har lavet denne liste af mobilselskaber på Danmarks marked.

Dækningen er af essentiel betydning, for har du ingen dækning kan du stort set ikke bruge din mobiltelefon. I nogles tilfælde er dækningen derfor det element, som afgøre, hvor tilfredse de er med deres mobilabonnement.

Mobilselskaberne foretager jævnligt store investeringer i det danske mobilnet med det formål at udvide deres dækning. Dette kom til udtryk i marts 2011, hvor teleselskaberne offentliggjorde, hvordan de i de kommende år ville investerer op til 5-6 milliarder kroner i det danske mobilnet.

Få teleselskaber dækker markedet

Hvor mange mobilselskaber tror du, der dækker det danske mobilmarked? Det er formentlig langt færre end du tror, og jeg kan oplyse dig om, at det faktisk kun er fire selskaber. Dette betyder, at har et selskab lyst til at komme på markedet, skal denne lave en aftale med én af disse selskaber om at kunne anvende deres netdækning.

De fire selskaber der sidder på den danske mobildækning er TDC, Telia, 3 og Telenor, mens alle andre selskaber benytter sig af én af disse dækning. Du kan se en liste med hvordan selskaberne håndterer deres dækning her.

Du kan på denne liste også se en komplet oversigt over mobilselskaber på det danske marked, hvoraf der sikkert er mange, som du ikke kender. Der er nemlig mange små niche selskaber, som dækker et lille segment af det samlede marked og gør en god forretning ud af dette.

Listen viser dog ikke, hvordan ejerforholdene er mellem de forskellige selskaber, hvilket også er interessant. Der er nemlig mange selskaber som er ejet af én af de store på markedet, hvor Telenor f.eks. ejer store brands som markedsføres selvstændigt.

Fordelen herved er, at der kan køres individuelle strategier for de forskellige selskaber, hvorved hver kan fokusere på hvert deres segment og på den måde servicere det valgte segment bedst muligt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *